A piackutatás alapvető célja, hogy a lehető legpontosabban megismerd, mire van szükségük a leendő vevőidnek. Oda kell menned, ahol ezek az emberek az idejüket töltik, ahol beszélgetnek és ahol könnyen hallhatod, megismerheted, miről beszélgetnek. Az egyik legjobb hely, amit erre a célra használhatsz egy látogatott és akítv Facebook csoport.
Tartalom
Keresd meg a megfelelő Facebook csoportot
Ha a Facebook csoportokat szeretnéd piackutatási célokra használni az online vállalkozásodhoz, az első lépés, hogy megtaláld a megfelelő Facebook csoportokat
- ahol a témádban a párbeszédek zajlanak,
- ahol a piaci szereplők összejönnek beszélgetni
- vagy valamilyen piaci vezetőt szakértőt követni, a tartalmait figyelni, olvasni, nézni.
Kiemelt szempont a csoportok kiválasztásánál az is, hogy mennyi tagja van a csoportnak. Minél többen vannak egy csoportban és minél aktívabb párbeszédet folytatnak ott, annál valószínűbb, hogy a beszélgetésekből kirajzolódnak azok a témák, kérdések, problémakörök, amik megmutatják, mire van szükségük a téma iránt érdeklődőknek. Ezeket érdemes feljegyezned és rájuk fókuszálnod az online vállalkozásod termékei kialakításakor.
A csoportokat könnyen megtalálhatod a Facebook keresőjén keresztül. Írd be a témádra jellemző szót a Facebook keresőbe és nézd végig azokat a csoportokat, amik a találatok között megjelennek és sok tagjuk van.
Példa kedvéért, az alábbi ábra drónnal kapcsolatos Facebook csoport találatokat mutat.
Figyeld a csoportok viselkedését
Látogass el a megtalált csoportok oldalára és vizsgáld meg, hogy milyen gyakorisággal, mennyi bejegyzés jelenik meg rajtuk, tényleg aktívak-e a csoportok,
Ha tényleg aktív csoportra bukkansz, állítsd be a stopperodat nagyjából fél órára és kezdd el vizsgálgatni a csoportban olvasható, látható tartalmakat.
Először keress közöttük kérdéseket, amiket a csoport tagjai feltettek és amik nagy aktivitást váltottak ki, és
- sokan lájkolták
- sokan szóltak hozzá
- sokan reagáltak rá
Miket keress a párbeszédekben?
A kérdések feltérképezése után további három területen érdemes elemezned a csoportok működését.
Ezek közül az első, hogy milyen problémákat, milyen „kínokat” vetnek fel a csoportban. Ezek olyan szemmel fontosak, értékesek, hogy, ha ezekre megoldást, jártasságot, tapasztalatot tudsz felmutatni, és meg tudod velük osztani ott, ahol eléred őket, akkor tudni fogják, hogy adott esetben a későbbiekben is támaszkodhatnak a tudásodra, a véleményedre.
A következő, amit keresni érdemes a csoport aktivitásai között, hogy mit szeretnének elérni a csoport tagjai. Mi az a tudás, ismeret, amit szeretnének megszerezni, mi az a célkitűzés, vágyott állapot, ahová szeretnének eljutni. Ha a tartalmaidat ezekhez a célokhoz tudod kapcsolni, ezek elérésében tudsz segíteni, szakértőként tudod magadat pozícionálni előttük.
A harmadik terület, ami szintén érdekes lehet, hogy beszélnek-e eszközökről, módszerekről, eljárásokról, amire szükségük van a céljuk eléréséhez, problémáik megoldásához. Ha ilyeneket tudsz nekik adni, szintén vevőiddé válhatnak.
Egy aktív Facebook csoport a kezedbe tudja adni ezeket a válaszokat, ráadásul nem kell hozzá se kérdőíveket kitöltened, se embereket személyesen megkeresned.
Ezek a Facebook csoporton belüli párbeszédek számodra is láthatóvá, megismerhetővé teszik a piaci szereplők gondolatait, vágyait, lehetőségeit, kérdéseit, felvetéseit, problémáit.
Fogd tehát a piackutatásod korábbi fázisaiban feltárt kulcs területeket, sorban keresd meg az akítv csoportokat és az előbbiek szerint elemezd az ott folyó beszélgetéseket.
Legyél akítv, segítő tagja a csoportoknak
Rajtad áll, hogy mennyire folysz bele megtalált csoportok életébe.
Lehetsz csak megfigyelő és feljegyezheted az üzleti naplódba a csoportok viselkedéséből leszűrt megállapításaidat, de lehetsz aktív részese is a csoportoknak, és beszélgetve, közvetlenül átadhatod a tapasztalatodat, segíthetsz a többieknek.
Mindezt diszkréten, normálisan tegyed. Semmiképpen sem nyomulós marketingesként. Ne itt akard megosztani a posztjaidat, ne itt akard megosztani a videóidat, ne itt akard felhívni a figyelmüket a termékeidre. Egyszerűen csak normális párbeszédet folytass, próbálj segíteni a többieknek!
Akit érdekelsz, az úgyis megnézi a hátteredet. Eljut a Facebook oldaladra, eljut a weboldaladra, a YouTube csatornádhoz, az összes többi közösségi média felületedhez, ahol kommunikálsz, és ezeken keresztül követőddé válik, majd megismeri a termékeidet.
Zárszó a Facebook csoportokban való piackutatáshoz
A piackutatás során fontos, hogy minél inkább, közvetlenül megismerhesd a potenciális ügyfeleid problémáit, céljait és az eszközöket, amiket használni szeretne.
A Facebook csoportok kiváló, ráadásul ingyenes lehetőséget adnak ezeknek az információknak a beszerzéséhez.
Akcióterv a Facebook csoportok piackutatásra való használatához
- Azonosítsd a témádra jellemző kulcsszót
- Keress rá a kulcsszóra a Facebook keresőben
- Keress nagy létszámú csoportokat, ahol aktív beszélgetések zajlanak
- Jegyzeteld az azonosított problémákat, kínokat
- Jegyzeteld az azonosított célokat, vágyakat
- Jegyzeteld az emlegetett eszözöket, módszereket, eljárásokat
- Lépj be a csoportokba és segítsd a többi csoporttagot
KAPCSOLÓDÓ TARTALOM: Egészítsd ki a piackutatási tevékenységedet vásárlói perszóna készítéssel és interjúkkal. Használd hozzá a ChatGPT 4-et.