Online piackutatás Facebook csoportokban
piackutatás Facebook csoportokban
Kezdőlap » Online piackutatás Facebook csoportokban

Online piackutatás Facebook csoportokban

A piackutatás alapvető célja, hogy a lehető legpontosabban megismerd, mire van szükségük a leendő vevőidnek. Oda kell menned, ahol ezek az emberek az idejüket töltik, ahol beszélgetnek és ahol könnyen hallhatod, megismerheted, miről beszélgetnek. Az egyik legjobb hely, amit erre a célra használhatsz egy látogatott és akítv Facebook csoport.

Keresd meg a megfelelő Facebook csoportot

Ha a Facebook csoportokat szeretnéd piackutatási célokra használni az online vállalkozásodhoz, az első lépés, hogy megtaláld a megfelelő Facebook csoportokat

  • ahol a témádban a párbeszédek zajlanak,
  • ahol a piaci szereplők összejönnek beszélgetni
  • vagy valamilyen piaci vezetőt szakértőt követni, a tartalmait figyelni, olvasni, nézni.

Kiemelt szempont a csoportok kiválasztásánál az is, hogy mennyi tagja van a csoportnak. Minél többen vannak egy csoportban és minél aktívabb párbeszédet folytatnak ott, annál valószínűbb, hogy a beszélgetésekből kirajzolódnak azok a témák, kérdések, problémakörök, amik megmutatják, mire van szükségük a téma iránt érdeklődőknek. Ezeket érdemes feljegyezned és rájuk fókuszálnod az online vállalkozásod termékei kialakításakor.

A csoportokat könnyen megtalálhatod a Facebook keresőjén keresztül. Írd be a témádra jellemző szót a Facebook keresőbe és nézd végig azokat a csoportokat, amik a találatok között megjelennek és sok tagjuk van.

Példa kedvéért, az alábbi ábra drónnal kapcsolatos Facebook csoport találatokat mutat.

drón Facebook csoport a Facebook keresőben

Figyeld a csoportok viselkedését

Látogass el a megtalált csoportok oldalára és vizsgáld meg, hogy milyen gyakorisággal, mennyi bejegyzés jelenik meg rajtuk, tényleg aktívak-e a csoportok,

Ha tényleg aktív csoportra bukkansz, állítsd be a stopperodat nagyjából fél órára és kezdd el vizsgálgatni a csoportban olvasható, látható tartalmakat.

Először keress közöttük kérdéseket, amiket a csoport tagjai feltettek és amik nagy aktivitást váltottak ki, és

  • sokan lájkolták
  • sokan szóltak hozzá
  • sokan reagáltak rá

Miket keress a párbeszédekben?

A kérdések feltérképezése után további három területen érdemes elemezned a csoportok működését.

Ezek közül az első, hogy milyen problémákat, milyen „kínokat” vetnek fel a csoportban. Ezek olyan szemmel fontosak, értékesek, hogy, ha ezekre megoldást, jártasságot, tapasztalatot tudsz felmutatni, és meg tudod velük osztani ott, ahol eléred őket, akkor tudni fogják, hogy adott esetben a későbbiekben is támaszkodhatnak a tudásodra, a véleményedre.

A következő, amit keresni érdemes a csoport aktivitásai között, hogy mit szeretnének elérni a csoport tagjai. Mi az a tudás, ismeret, amit szeretnének megszerezni, mi az a célkitűzés, vágyott állapot, ahová szeretnének eljutni. Ha a tartalmaidat ezekhez a célokhoz tudod kapcsolni, ezek elérésében tudsz segíteni, szakértőként tudod magadat pozícionálni előttük.

A harmadik terület, ami szintén érdekes lehet, hogy beszélnek-e eszközökről, módszerekről, eljárásokról, amire szükségük van a céljuk eléréséhez, problémáik megoldásához. Ha ilyeneket tudsz nekik adni, szintén vevőiddé válhatnak.

Egy aktív Facebook csoport a kezedbe tudja adni ezeket a válaszokat, ráadásul nem kell hozzá se kérdőíveket kitöltened, se embereket személyesen megkeresned.

Ezek a Facebook csoporton belüli párbeszédek számodra is láthatóvá, megismerhetővé teszik a piaci szereplők gondolatait, vágyait, lehetőségeit, kérdéseit, felvetéseit, problémáit.

Fogd tehát a piackutatásod korábbi fázisaiban feltárt kulcs területeket, sorban keresd meg az akítv csoportokat és az előbbiek szerint elemezd az ott folyó beszélgetéseket.

Legyél akítv, segítő tagja a csoportoknak

Rajtad áll, hogy mennyire folysz bele megtalált csoportok életébe.

Lehetsz csak megfigyelő és feljegyezheted az üzleti naplódba a csoportok viselkedéséből leszűrt megállapításaidat, de lehetsz aktív részese is a csoportoknak, és beszélgetve, közvetlenül átadhatod a tapasztalatodat, segíthetsz a többieknek.

Mindezt diszkréten, normálisan tegyed. Semmiképpen sem nyomulós marketingesként. Ne itt akard megosztani a posztjaidat, ne itt akard megosztani a videóidat, ne itt akard felhívni a figyelmüket a termékeidre. Egyszerűen csak normális párbeszédet folytass, próbálj segíteni a többieknek!

Akit érdekelsz, az úgyis megnézi a hátteredet. Eljut a Facebook oldaladra, eljut a weboldaladra, a YouTube csatornádhoz, az összes többi közösségi média felületedhez, ahol kommunikálsz, és ezeken keresztül követőddé válik, majd megismeri a termékeidet.

Zárszó a Facebook csoportokban való piackutatáshoz

A piackutatás során fontos, hogy minél inkább, közvetlenül megismerhesd a potenciális ügyfeleid problémáit, céljait és az eszközöket, amiket használni szeretne.

A Facebook csoportok kiváló, ráadásul ingyenes lehetőséget adnak ezeknek az információknak a beszerzéséhez.

Akcióterv a Facebook csoportok piackutatásra való használatához

  1. Azonosítsd a témádra jellemző kulcsszót

  2. Keress rá a kulcsszóra a Facebook keresőben

  3. Keress nagy létszámú csoportokat, ahol aktív beszélgetések zajlanak

  4. Jegyzeteld az azonosított problémákat, kínokat

  5. Jegyzeteld az azonosított célokat, vágyakat

  6. Jegyzeteld az emlegetett eszözöket, módszereket, eljárásokat

  7. Lépj be a csoportokba és segítsd a többi csoporttagot

KAPCSOLÓDÓ TARTALOM: Egészítsd ki a piackutatási tevékenységedet vásárlói perszóna készítéssel és interjúkkal. Használd hozzá a ChatGPT 4-et.

Sipos Ottó