A célcsoport – tapasztalat – ajánlat háromszög
Kezdőlap » A célcsoport – tapasztalat – ajánlat háromszög

A célcsoport – tapasztalat – ajánlat háromszög

Ha szeretnéd a tapasztalatodat hasznosítani, megosztani, értékesíteni, személyes márkát építeni köré, az első problémád a célcsoport megtalálása lesz, az első kérdésed pedig valószínűleg ez:

Persze, de kit fog érdekelni a tapasztalatom, aki még fizet is érte?

Kritikusan fontos ismeret a célcsoport, a hozzá tartozó emberek megtalálása, és számukra olyan ajánlat létrehozása, amire felcsillan a szemük és megnyílik tőle a pénztárcájuk.

Nem egyszerű, de a továbbiakban végig vezetlek egy olyan módszeren, amit lépésenként bejárva megtalálhatod őket. A közönséget, a célcsoportot és a számukra megfelelő ajánlatot.

Ezt a módszert használom én is, amikor saját tapasztalatomat értékesítem a weboldalaimon:

Kezdjünk is hozzá …

Annak érdekében, hogy a legtöbbet hozhasd ki a gyakorlatból, azzal a feltételezéssel indítsunk, hogy egyelőre halvány elképzelésed sincs róla, kinek és mit ajánlj.

Mitől erős egy ajánlat?

Egy erős ajánlathoz három összetevő szükséges:

  • Az ajánlattevő tapasztalata, érdeklődése vagy valamilyen képessége
  • Emberek egy olyan csoportja, akiknek szüksége van az ajánlott dolog kimenetelére, eredményére
  • Annak világos bemutatása, hogy az ajánlott dolog milyen értéket ad a csoportnak
célcsoport, tapasztalat, ajánlat hháromszög módszer - whiteboard
Kiemelt jelentőségű a tapasztalat, a célcsoport és az ajánlat pontos illeszkedése.

Nézzük meg ezeket szépen, sorban.

A tapasztalataid, amik lázba hoznak

Az első kérdések, amire válaszolj magadnak, lehetőleg papíron, felsorolás formájában:

  • Milyen tapasztalattal rendelkezel?
  • Milyen tudást szereztél, mit tanultál?
  • Milyen hobbira áldozod az idődet?
  • Mi érdekel?
  • Hogyan, mire használod a szabadidődet?
  • Ha a naptáradra nézel, mit látsz, mire használod fel szívesen az idődet?
  • Ha a bankkártyádra nézel, mit látsz, mire költöd szívesen a pénzedet?

Ha segít a gondolkodásban és az áttekintésben, három listába szervezheted őket (de használhatsz egyetlen hosszú listát is).

Semmiképpen ne feszülj rá, hogy melyik oszlopba kellene írnod, ami eszedbe jut. Írd oda, ahová elsőre passzolni látszik és kész. Lényeg, hogy legyen fellistázva. Az sem baj, ha véletlenül két helyre is odakerül valami.

A három lista:

  • Tapasztalatod (szakmai és személyes)
  • Érdeklődéseid, hobbijaid
  • Képességeid, készségeid

Ne kapkodj!

Tölts el akár 2-3 órát vagy többet az átgondolásukkal. Aztán tarts szünetet és térj vissza hozzá másnap vagy akár egy hét múlva. Nézd át újra, változtatnál-e rajta valamit?

Például, így nézhet ki valakinek a listája:

Tapasztalat

  • 30 év párkapcsolat
  • gyereknevelés
  • agilis és klasszikus projekt menedzsment
  • digitális vállalkozás építés
  • digitális marketing rendszerek, módszerek
  • távközlési hálózatok támogató rendszerei
  • szakértői blog építés
  • online tanfolyamok készítése
  • autó vezetés
  • tai chi
  • röplabdázás
  • tollaslabdázás
  • wind surf
  • előadások >100 fős hallgatóság előtt
  • grillezés
  • csellózás
  • festés, tapétázás

Érdeklődés

  • vloggerkedés
  • videózás
  • sikeres vállalkozás építése
  • egészséges étkezés
  • meditáció
  • adatelemzés
  • robotok
  • mesterséges intelligencia
  • gépi tanulás
  • fényképezés
  • napi hírek követése
  • jóga
  • kézilabda
  • foci

Készség, képesség

  • angol tudás
  • jól írok, szeretek írni
  • csoportok vezetésének képessége
  • python programozás
  • analitikus gondolkodás
  • stratégiai gondolkodás
  • tudásátadás másoknak

Amikor úgy érzed, hogy rendben vagy a saját listáddal, rajta vannak, legalább a legfontosabbak, jöhet a következő lépés.

Húzd át vagy egyenesen töröld ki azokat a listáról, amik nem igazán hoznak izgalomba. Amik rajta vannak a listán, mert a tapasztalatod, érdeklődésed, készségeid alapján ott a helyük, de mégsem hoznak igazán lázba.

Ha elkészültél, lesz három listád, benne csak azokkal a dolgokkal, amik tényleg izgalommal töltenek el, amikor rájuk gondolsz.

Tedd fel a kérdést: miért?

A listán maradtakra egyenként tedd fel ezt az egyszerű kérdést: miért?

Próbálj eljutni a gyökeréhez, miért hoz lázba az a tapasztalatod, miért hoz lázba az adott érdeklődésed?

Írd le a miért kérdésekre adott válaszaidat.

Ne csak a felszínt kapargasd, hanem menj mélyebbre és mélyebbre annak megértésében, hogy mi a gyökere a számodra fontos dolgoknak.

Miután válaszoltál az első miért kérdésre, és leírtad a választ, fogd a válaszod, és arra vonatkozóan is kérdezd meg újra magadtól: miért érdekel?

Ismételd meg ezt ötször, az öt miért problémamegoldó módszernek megfelelően.

Áss egyre mélyebbre, próbáld megkeresni a tapasztalataid, érdeklődésed, készségeid mögött lévő alapvető mozgatóidat.

A tapasztalat azt mutatja, hogy hatékonyabb, ha papírral, ceruzával dolgozol, mintha digitálisan rögzíted a válaszaidat.

Szánd rá az időt.

Ha pár óra alatt akarsz vele végezni, rendben, Ha rászánsz egy hetet, az is rendben.

Nincs jó válasz, csak a te válaszaid. Legyél magadhoz őszinte, miközben sorban válaszolsz a miért kérdésekre.

A folyamat végén el kell jutnod egy rövid listához arról, amik igazán érdekelnek, és meg kell találnod azt a témát, ami folyton előjön, ott van a cselekedeteid, a jó érzéseid mögött, ami így vezérli az életedet.

Egy lehetséges gondolatmenet:

Miért hoz lázba a digitális vállalkozás építés?

Mert szeretnék kiegészítő jövedelmet szerezni vele.

Miért szeretnék kiegészítő jövedelmet?

Hogy ne függjek a főállásomtól egy leépítéskor.

Miért nem szeretnék függeni a leépítéstől?

Mert a családom megélhetése függ tőlem.

Miért ettől függ a megélhetésünk?

Mert teljes erővel a jelenlegi karrieremre koncentráltam, abban akartam kiemelkedőt elérni, ezért háttérbe szorítottam további tudás megszerzését.

Miért akartam kiemelkedőt elérni?

Mert mindig fontosnak tartottam, hogy maximálisan segítsem a munkámmal, aki számára dolgozom.

Ezekből a magaddal folytatott kis beszélgetésekből kialakul, hogy mi az a téma, ami többször is előjön. Ez megmutatja a miértedet, felfrissítheti, megújíthatja a benned munkáló szenvedélyt. Ha a tapasztalatodon alapuló személyes márkát építesz, amit alátámasztasz a benned munkáló szenvedéllyel, az nagyobb esélyt ad a sikerre és a kiteljesedés érzésére.

Például, amikor én elvégeztem ezt a gyakorlatot, az jött elő újra és újra, hogy szeretek folyton tanulni és szeretem a tudásomat átadni másoknak, akiknek ez segíti az életét jobbá, eredményesebbé, könnyebbé tenni. Ebből következett több megszerzett készségem, ezt mutatták az érdeklődéseim és ebből alakult ki sok területen a megszerzett tapasztalatom.

A tanulás szeretete és a tudásom átadása mások segítése érdekében. Nekem ez az egyik fő motivátorom, a cselekedeteim alapja, ebben, ettől érzem jól magamat. Ha ezzel foglalkozhatom, sokkal könnyebben megy, nem érzem tehernek, szinte szárnyalok benne. És ebből profitálhatnak az ügyfeleim és én is.

Célcsoport – az ideális közönséged

Következő lépésként nézd át a listádon maradt tételeket. Kezdj el azon gondolkodni, milyen célcsoport számára lehet értékes, előnyös, ha a tapasztalatodat, tudásodat átadnád számukra. Fontos, hogy nagyon konkrétan próbáld megfogalmazni.

Például ehhez hasonlóan:

16 éves korom óta fekete öves taekwondo-s vagyok, és társ oktatóként rendelkezem egy edzés programmal, ami segít azoknak, akik az ököl technikájukat szeretnék tökéletesíteni anélkül, hogy versenyezniük kellene. Évek óta tanítom és tökéletesítem ezt a programot, és tudom, hogy mind kezdőknek, mind haladóknak tudnék benne segíteni, hogy sokkal jobb legyen az ököl technikájuk. Ők lehetnének számomra a jól illeszkedő célcsoport.

Nem érdekel, hogy virtuálisan, online tanfolyamokon adjam át a tudásomat, szóval igazán annak volna hasznos, aki ugyanabba a szövetségbe tartozik, mint én, és a szokásos edzéseken felül szeretné tovább fejleszteni az ököl technikáját. A lehetséges tanulóknak ez a csoportja volna az ideális ügyfelem, ez a célcsoport illeszkedne a jelenlegi tapasztalatomhoz, tudásomhoz és ráadásul élvezném a velük való munkát.

Vagy valahogy így:

Tapasztalatom van digitális marketing ügynökség felépítésében és több évtizedes működtetésében. Sokszor jönnek hozzám tanácsért olyan marketingesek, akik szeretnének ügynökséget létrehozni vagy már meglévő ügynökségüket bővíteni, felfuttatni. Ez az ügyfélkör, a digitális marketingesek és kis ügynökségek tulajdonosai jól illeszkednének a tapasztalatomhoz, tudásomhoz.

Most te jössz!

Kik azok, mi az a nagyon specifikus célcsoport, akik számára a tudásod kifejezetten előnyös volna? A konkrétság, a nagyon pontosan körülírtság itt a kulcs. Minél pontosabban, minél fókuszáltabban tudod meghatározni a közönségedet, annál erősebb ajánlatot tudsz számukra összeállítani, ami érdekelheti őket, amiért fizetni is hajlandóak.

Például, ha magyar digitális nomád vagy, aki Barcelonában élt és onnan dolgozott online egy éven keresztül, és azt követően tanultál meg társalogni katalánul, hogy Barcelonába érkeztél, a tapasztalatod, és a tanulságok, amiket megszereztél közben, értékes azoknak, akik hasonló lépésre készülnek.

Belülről láttad ezt a világot, megküzdöttél minden kis lépéssel, a katalán tudásod hiányosságaival. Pontosan ismered azokat a kihívásokat, amik azokra várnak, akik szintén erre készülnek, és hitelesen tudnád átadni a tudásodat számukra.

Az ideális ajánlatod a célcsoport számára

Miután azonosítottad a nagyon specifikus, potenciális közönségeidet, akiknek átadhatod a tapasztalataidat, a következő lépés, hogy nagyon világosan meg tudd fogalmazni azt az értéket, amit ajánlani tudsz a közönségednek.

A fenti, Barcelonás példát nézve, össze kellene gyűjtened az összes olyan problémát, kihívást, amivel szembe találtad magadat, amikor Barcalonába készültél és ott tartózkodtál. Ezekből készítenél egy listát. Minél hosszabbat, annál jobb.

Például:

  • Hogyan találtál és béreltél lakást úgy, hogy nem beszéltél katalánul?
  • Hogyan találtál segítőt, tanfolyamot a katalán nyelv elsajátításához, miért és hogyan választottál közülük?
  • Milyen feltételeknek kellett megfelelned, hogy munkát vállalhass Barcalonában, mint külföldi munkavállaló, és hogyan sikerült megfelelned ezeknek?
  • Mikor, hogyan és mennyi adót kell fizetned?

A lista nyilván hosszan folytatható. Minden probléma, amivel szembesültél, és megoldottad, minden kihívás amit leküzdöttél rendkívül hasznos azoknak, akik ugyanabban a cipőben járnak.

Már önmagában az, hogy tudod, mik azok a problémák és kihívások, amik felmerülnek, hihetetlenül értékes lehet a többieknek.

Gondold át nagyon aprólékosan, komolyan belegondolva, hogyan, milyen értéket adhatsz a korábban nagyon specifikusan meghatározott közönségednek.

Ne azon agyalj most, hogy milyen módon tudnád az értéket átadni, most csak az értékekre fókuszálj.

Egy nagyon egyszerű gyakorlat erre, ha elképzelsz egy beszélgetést az ideális ügyféllel (vagy keresel egyet közülük és ténylegesen beszélsz is vele).

  • Kik ők?
  • Mire van szükségük, amiben segíthetsz nekik?
  • Milyen kérdéseik vannak vagy lehetnek?
  • Milyen kérdéseket nem tesznek fel, pedig fel kellene tenniük?

Jegyzeteled le magadnak ezeket akár papíron, akár digitálisan.

Összeáll a kép

A folyamat végén, ha elvégezted a fenti lépéseket, létrehoztál valami igazán figyelemre méltót.

Lépésenként azonosítottad a metszetét

  • a potenciális értéknek, amit a világnak adni tudsz,
  • egy lehetséges célcsoportnak, akik ennek az értéknek a hasznát látják
  • annak a megértésnek, hogyan és miért jelent hasznos értéket mindez a közönségnek

Lehet, hogy nem lesz elsőre egyértelmű minden, és ez teljesen rendben van. Dolgozz rajta!

Érezni fogod, ha összeáll a kép.

Jó érzés lesz, és valószínűleg egyszerre fog eltölteni izgalommal, mert látod, hogy milyen potenciállal találtad magadat szembe és aggodalommal mert úgy érezheted, hogy még nem tudod a megfelelő lépéseket, hogyan is fogod mindezt valóra váltani.

Ez jó jel, hogy jó úton jársz.

3 év múlva, a jövőben

Még egy utolsó lépés, mielőtt tovább mennénk a valóra váltás útján.

Vedd komolyan ezt a lépést is, ne ugord át!

Képzeld el, hogy három évvel a jövőben vagy, és már sikeresen felépítetted vagy kiterjesztetted azt a vállalkozást, amit az ebben a gyakorlatban létrehozott ötletre hoztál létre.

A tapasztalatodat, érdeklődésedet sikeresen illesztetted össze egy specifikus közönségre, és valós, igazi értéket adtál ennek a közönségnek.

  • Hogyan érzed ettől magadat?
  • Legyél magadhoz őszinte. Ilyen vállalkozást szerettél volna építeni?
  • Ez a tudás, képesség, amire fókuszálni szerettél volna, miközben ebből élsz vagy ezzel egészíted ki a jövedelmedet?
  • Élveznéd ezt a munkát végezni nap mint nap?

Gyakran előfordul, hogy amikor először megyünk végig valakivel ezen a gyakorlaton, nemleges lesz a válasza.

Ismerek például valakit, aki szeretett kézműves sört készíteni. Éjszakákat és hétvégéket töltött vele, hogy újabb recepteket hozzon létre és teszteljen, és miután elvégezte az egyetemet, nyitott egy sikeres kézműves sörözőt, saját söreivel.

Két évvel később bezárta a sörözőt. Nem azért, mert belebukott. Pénzügyileg sikeres volt a vállalkozása. Egyszerűen rájött, hogy nem ezt akarja csinálni. Óriási különbség van a hobbi szintű sörkészítés izgalma és hivatásszerű sörkészítés között.

Gondold ezt is végig, amikor elvégzed a gyakorlatsort.

Könnyű elképzelni, hogy valami nem lesz sikeres, de ugyanolyan fontos elképzelni azt is, hogy az ötleted hihetetlenül sikeres lesz, és megerősíteni magadban, hogy valóban szeretnéd, ha ez megtörténne.

Könnyebb, ha még az ötletelés fázisában változtatsz az elképzeléseden, és olyasmit keresel, ami igazán lázba hoz.

Zárszó

Ennyi a módszer. Ennyit kell beletenned, hogy legyen egy olyan tapasztalat-célcsoport-ajánlat hármasod, amin, ha dolgozol, élvezed minden percét, és ha sikerre viszed, úgy érzed, helyén van az életed és tettél valamit másokért is.

Sipos Ottó