A piacszegmentálás a következő lépés a marketing tervezésedben? Egyszerű módszert keresel olyan csoportok azonosítására, akiknek szükségük van a termékedre?
A piaci szegmentáció a közgazdaságtan és a marketing egyik fogalma. Egy piaci szegmens a piac azon kisebb része, melyeket azonos keresleti tulajdonságokkal rendelkező személyek vagy szervezetek építenek fel. wikipédia
Tartalom
Miért szükséges és fontos a piacszegmentálás?
A piacszegmentálás segít, hogy megtaláld azokat az embereket, akiknek a többiekhez képest nagyobb valószínűséggel van szükségük az online vállalkozásoddal értékesíteni kívánt termékre.
A feladatod, hogy kiválaszd azokat a jellemző szempontokat, amik a lehető legjobban rávilágítanak, kik is ezek az emberek.
Ha vannak marketing alapismereteid, valószínűleg ilyen piacszegmentációs alap változókról tanultál:
- területi változók (pl. régió, település, lakóhely típus stb.)
- demográfiai változók (pl. életkor, nem, nemzetiség, családi állapot …)
- gazdasági, társadalmi változók (pl. jövedelem, képzettség, végzettség …)
- magatartási változók (pl. márkahűség, termék használat, személyiség jegyek …)
Ha az általam az alábbiakban részletezett módszert kell besorolni a fenti kategóriák egyikébe, ez egy gazdasági, társadalmi változó szerinti szegmentálás.
Rádásul, ami még izgalmasabbá és eredményesebbé teszi, a szegmensbe tartozók önmagukat sorolják be a szegmensek valamelyikébe.
Azért is szeretem ezt a módszert, mert nem kell túlzottan nagy erőfeszítést tenni, főleg nem pénzt fektetni abba, hogy azonosítsd a szegmenseket. Lássuk miről van szó!
A piacszegmentálási módszer, amivel azonosíthatod az érdeklődő csoportokat
Több eszközt is használhatsz hozzá, de a módszer ugyanarra az alapelvre épül.
Bármi is legyen a termék, amit értékesíteni akarsz, bizonyos embereknek van leginkább szükségük rá.
Amikor elérkezik a pillanat, fogják a Google-t és beírják, amit keresnek. Jó esetben azonosítják is a szegmensüket. Odaírják a keresésbe, hogy mi az a közös jellemző, ami alapján azonosíthatóak.
Néhány példa, hogy még világosabb legyen, miről van szó:
- futás kezdőknek
- futás fogyáshoz
- futócipők lúdtalpasoknak
- futócipó férfiaknak/nőknek/lányoknak/fiúknak
- projektmenedzsment kezdőknek
- projektmenedzsment építési vállalkozásoknak
- projektmenedzsment építészeknek
- projektmenedzsment mérnököknek
- …
Ugye ismerősek ezek a kifejezések? Nem eggyel találkoztál már eddig is, ha az általam ismertetett online piackutatási módszereket alkalmaztad.
Kristály tiszta piaci szegmensek ezek, ahol a szegmens tagjai aktívan jelzik, hogy kik ők.
Ha ezeket azonosítod a saját területeden, saját termékedhez, máris nem kell teljesen általánosan kommunikálnod feléjük, hanem az egyes piaci szegmensekre szabott kommunikációt folytathatsz, a szegmensekre szabott termék jellemzőket emelhetsz ki.
Eszközök a piacszegmentálás során
Google automatikus kiegészítések
Amikor elkezdesz egy keresőszót írni a keresőbe, a Google automatikusan elkezdi azt kiegészíteni az adatai alapján, a leggyakoribb kereséseknek megfelelően. Nincs más dolgod, mint játszani a beírt szavakkal, és figyelni, hogy kapsz-e a fentiekhez hasonló találatokat. Ha igen, jegyezd fel az üzleti naplódba.
Google kapcsolódó keresések
Szintén alap funkciója a Google-nak, hogy a találatok között felsorolja a leggyakoribb kapcsolódó kereséseket. Gyönyörűen látható ebben a példában, hogy mennyi módon lehet szegmentálni a piacot, ahol végeredményben mindegyik szegmens edzéstervet keres, de nagyon eltérő szempontból.
Ha nem egy általános edzéstervet akarsz eladni, mondjuk futáshoz, hanem a szegmensre szabott edzéstervet és azt a piaci szegmensnek megfelelően tálalod, kommunikálod, nagyságrendekkel hatékonyabb lehetsz. A leendő vevő magára ismer, és szépen haladhat előre az általad kiépített marketing csatornában, aminek a végén ott egy feliratkozás vagy éppen egy értékesítési oldal.
Hagyd, segítsd, hogy a leendő vevőid szegmentálják, azonosítsák magukat!
Ha elvégzed a fenti vizsgálatokat, végtelenül egyszerűen mehetsz akár még mélyebbre is, még pontosabb, még szűkebb piaci szegmenseket azonosítva:
Google.com a google.hu helyett (angol szegmensek keresése kiindulásként)
Mivel az angolban külön elöljáró szóval, a for-ral lehet az itt fontos kifejezéseket, szegmenseket azonosítani, magyar keresések helyett/mellett gyakran írom az elemzés alatt lévő kifejezés angol megfelelőjét a google.com-ba és egészítem ki a for szócskával, hogy újabb szegmenseket keressek.
Ha megtalálom őket, utána már tovább elemezhetem a magyar megfelelőjüket.
Answer the public használata a szegmensek felfedéséhez
Az answerthepublic.com elsősorban szintén az angol kifejezések megtalálásában segít, a piacszegmentálás során, első elemzési lépésként.
Übersuggest piacszegmentáláshoz
Szintén Google keresések képezik az Ubersuggest adatait.
Hasonló eredményt kaphatsz vele, mintha kézzel beírnád a Google-be a kereső kifejezésedet, és utána az ABC betűit és várnád, hogy az automatikus kiegészítés felhozza a javaslatait.
- edzésterv a…
- edzésterv a push pull módszerhez
- edzésterv a lapos hasért
- edzésterv alkarra
- edzésterv b…
- edzésterv bizepsz
- edzésterv biciklire
- edzésterv balazon átúszáshoz
- …
- edzésterv z…
- edzésterv zsírégetés
- zóna edzésterv
- zsírégető edzésterv férfiaknak otthon
Az ubersuggest segít abban, hogy ne kelljen ezeket egyenként beírogatnod a Google-ba.
Szépen legyűjti az eredményeket az összes betűhöz tartozóan, amit elmenthetsz csv file-ba további használathoz, elemzéshez.
Zárszó – Hogyan tudod szegmentálni az online vállalkozásod piacát?
A piacszegmentáláshoz a primer változóknak megfelelően használhatod az általános szegmenseket, amikhez ráadásul aztán sok esetben csak nehezen tudod megtalálni és elérni az bele tartozó embereket, vagy használod a fenti, egyszerű szegmens meghatározásokat.
A módszerrel a szegmensbe tartozók:
- önmagukat azonosítják
- kifejezik a szándékukat, hogy információra van szükségük
- könnyen elérhetők tartalom marketinggel
- könnyen elérhetők réjuk szabott termékekkel
- könnyen elérhetők hirdetésekkel
Itt folytasd, ha más online piackutatási módszereket szeretnél megismerni a piac elemzéséhez.
KAPCSOLÓDÓ TARTALOM: Egészítsd ki a piackutatási tevékenységedet vásárlói perszóna készítéssel és interjúkkal. Használd hozzá a ChatGPT 4-et.