Piacszegmentálás egyszerű módszerrel
piacszegmantálás Sipos Ottóval
Kezdőlap » Piacszegmentálás egyszerű módszerrel

Piacszegmentálás egyszerű módszerrel

Összegzés:

Az online piackutatás során a piaci szegmensek feltárása, elemzése megalapozza a leendő termékfejlesztési és marketing kommunikációs potenciált is.

A piacszegmentálás a következő lépés a marketing tervezésedben? Egyszerű módszert keresel olyan csoportok azonosítására, akiknek szükségük van a termékedre?

A piaci szegmentáció a közgazdaságtan és a marketing egyik fogalma. Egy piaci szegmens a piac azon kisebb része, melyeket azonos keresleti tulajdonságokkal rendelkező személyek vagy szervezetek építenek fel.  wikipédia

Miért szükséges és fontos a piacszegmentálás?

A piacszegmentálás segít, hogy megtaláld azokat az embereket, akiknek a többiekhez képest nagyobb valószínűséggel van szükségük az online vállalkozásoddal értékesíteni kívánt termékre.

A feladatod, hogy kiválaszd azokat a jellemző szempontokat, amik a lehető legjobban rávilágítanak, kik is ezek az emberek.

Ha vannak marketing alapismereteid, valószínűleg ilyen piacszegmentációs alap változókról tanultál:

  • területi változók (pl. régió, település, lakóhely típus stb.)
  • demográfiai változók (pl. életkor, nem, nemzetiség, családi állapot …)
  • gazdasági, társadalmi változók (pl. jövedelem, képzettség, végzettség …)
  • magatartási változók (pl. márkahűség, termék használat, személyiség jegyek …)

Ha az általam az alábbiakban részletezett módszert kell besorolni a fenti kategóriák egyikébe, ez egy gazdasági, társadalmi változó szerinti szegmentálás.

Rádásul, ami még izgalmasabbá és eredményesebbé teszi, a szegmensbe tartozók önmagukat sorolják be a szegmensek valamelyikébe.

Azért is szeretem ezt a módszert, mert nem kell túlzottan nagy erőfeszítést tenni, főleg nem pénzt fektetni abba, hogy azonosítsd a szegmenseket. Lássuk miről van szó!

A piacszegmentálási módszer, amivel azonosíthatod az érdeklődő csoportokat

Több eszközt is használhatsz hozzá, de a módszer ugyanarra az alapelvre épül.

Bármi is legyen a termék, amit értékesíteni akarsz, bizonyos embereknek van leginkább szükségük rá.

Amikor elérkezik a pillanat, fogják a Google-t és beírják, amit keresnek. Jó esetben azonosítják is a szegmensüket. Odaírják a keresésbe, hogy mi az a közös jellemző, ami alapján azonosíthatóak.

Néhány példa, hogy még világosabb legyen, miről van szó:

  • futás kezdőknek
  • futás fogyáshoz
  • futócipők lúdtalpasoknak
  • futócipó férfiaknak/nőknek/lányoknak/fiúknak
  • projektmenedzsment kezdőknek
  • projektmenedzsment építési vállalkozásoknak
  • projektmenedzsment építészeknek
  • projektmenedzsment mérnököknek

Ugye ismerősek ezek a kifejezések? Nem eggyel találkoztál már eddig is, ha az általam ismertetett online piackutatási módszereket alkalmaztad.

Kristály tiszta piaci szegmensek ezek, ahol a szegmens tagjai aktívan jelzik, hogy kik ők.

Ha ezeket azonosítod a saját területeden, saját termékedhez, máris nem kell teljesen általánosan kommunikálnod feléjük, hanem az egyes piaci szegmensekre szabott kommunikációt folytathatsz, a szegmensekre szabott termék jellemzőket emelhetsz ki.

Eszközök a piacszegmentálás során

Google automatikus kiegészítések

Amikor elkezdesz egy keresőszót írni a keresőbe, a Google automatikusan elkezdi azt kiegészíteni az adatai alapján, a leggyakoribb kereséseknek megfelelően. Nincs más dolgod, mint játszani a beírt szavakkal, és figyelni, hogy kapsz-e a fentiekhez hasonló találatokat. Ha igen, jegyezd fel az üzleti naplódba.

Google kapcsolódó keresések

Szintén alap funkciója a Google-nak, hogy a találatok között felsorolja a leggyakoribb kapcsolódó kereséseket. Gyönyörűen látható ebben a példában, hogy mennyi módon lehet szegmentálni a piacot, ahol végeredményben mindegyik szegmens edzéstervet keres, de nagyon eltérő szempontból.

piacszegmentálás edzéstervek értékesítéséhez
Piacszegmentálás, ha edzésterveket értékesítenél, tanítanál

Ha nem egy általános edzéstervet akarsz eladni, mondjuk futáshoz, hanem a szegmensre szabott edzéstervet és azt a piaci szegmensnek megfelelően tálalod, kommunikálod, nagyságrendekkel hatékonyabb lehetsz. A leendő vevő magára ismer, és szépen haladhat előre az általad kiépített marketing csatornában, aminek a végén ott egy feliratkozás vagy éppen egy értékesítési oldal.

Hagyd, segítsd, hogy a leendő vevőid szegmentálják, azonosítsák magukat!

Ha elvégzed a fenti vizsgálatokat, végtelenül egyszerűen mehetsz akár még mélyebbre is, még pontosabb, még szűkebb piaci szegmenseket azonosítva:

piacszegmentálás női edzéstervekhez
Piacszegmentálás mélyítése. Ha nőknek értékesítesz edzésterveket, még fókuszáltabb lehet a kommunikációd és a terméked ezekkel a szegmensekkel.

Google.com a google.hu helyett (angol szegmensek keresése kiindulásként)

Mivel az angolban külön elöljáró szóval, a for-ral lehet az itt fontos kifejezéseket, szegmenseket azonosítani, magyar keresések helyett/mellett gyakran írom az elemzés alatt lévő kifejezés angol megfelelőjét a google.com-ba és egészítem ki a for szócskával, hogy újabb szegmenseket keressek.

ha projekt menedzsment témában szeretnél piacszegmentálást végezni

Ha megtalálom őket, utána már tovább elemezhetem a magyar megfelelőjüket.

Answer the public használata a szegmensek felfedéséhez

Az answerthepublic.com elsősorban szintén az angol kifejezések megtalálásában segít, a piacszegmentálás során, első elemzési lépésként.

piaci szegmensek keresése answer the public használatával

Übersuggest piacszegmentáláshoz

Szintén Google keresések képezik az Ubersuggest adatait.

Hasonló eredményt kaphatsz vele, mintha kézzel beírnád a Google-be a kereső kifejezésedet, és utána az ABC betűit és várnád, hogy az automatikus kiegészítés felhozza a javaslatait.

  • edzésterv a…
    • edzésterv a push pull módszerhez
    • edzésterv a lapos hasért
    • edzésterv alkarra
  • edzésterv b…
    • edzésterv bizepsz
    • edzésterv biciklire
    • edzésterv balazon átúszáshoz
  • edzésterv z…
    • edzésterv zsírégetés
    • zóna edzésterv
    • zsírégető edzésterv férfiaknak otthon

Az ubersuggest segít abban, hogy ne kelljen ezeket egyenként beírogatnod a Google-ba.
Szépen legyűjti az eredményeket az összes betűhöz tartozóan, amit elmenthetsz csv file-ba további használathoz, elemzéshez.

Zárszó – Hogyan tudod szegmentálni az online vállalkozásod piacát?

A piacszegmentáláshoz a primer változóknak megfelelően használhatod az általános szegmenseket, amikhez ráadásul aztán sok esetben csak nehezen tudod megtalálni és elérni az bele tartozó embereket, vagy használod a fenti, egyszerű szegmens meghatározásokat.

A módszerrel a szegmensbe tartozók:

  • önmagukat azonosítják
  • kifejezik a szándékukat, hogy információra van szükségük
  • könnyen elérhetők tartalom marketinggel
  • könnyen elérhetők réjuk szabott termékekkel
  • könnyen elérhetők hirdetésekkel

Itt folytasd, ha más online piackutatási módszereket szeretnél megismerni a piac elemzéséhez.

KAPCSOLÓDÓ TARTALOM: Egészítsd ki a piackutatási tevékenységedet vásárlói perszóna készítéssel és interjúkkal. Használd hozzá a ChatGPT 4-et.

Sipos Ottó