A piackutatás során sok szempontot érdemes megismerned, megvizsgálnod, minél pontosabb képed lehessen a piac viselkedéséről, a pici lehetőségekről. Egyik legizgalmasabb módszer, amit alkalmazni szoktam, a Udemy módszer.
Tartalom
Mi a Udemy módszer?
A Udemy módszer egy olyan piackutatási módszer, ahol azt vizsgálhatod meg, vannak-e a piacon keresett online tanfolyamok, képzések.
Miért lehet neked is érdekes a Udemy piackutatás módszer?
Amikor a tapasztalatodra szeretnél személyes márkát és jövedelmező online jelenlétet építeni annak érdekében, hogy elérd vele személyes céljaidat, két szempontból is fontos információt nyerhetsz a Udemy módszerrel.
- Egyrészt a piac visszaigazolhatja, hogy van-e a témádban kereslet
- Másrészt, mélyebbre ásva, megerősítést, ötleteket nyerhetsz, hogy a tudásodat milyen formában tudod értékesíteni a téma iránt érdeklődőknek.
Jó megközelítés lehet-e, ha online tanfolyamot építesz a tudásodra?
Hogyan vizsgálhatod a keresletet a Udemy módszerrel?
A udemy.com egy angol nyelvű portál, ahol rengeteg témában találsz online képzéseket.
Bár nem közvetlenül a magyar piacról kaphatsz vele képet, alkalmas rá, hogy óriási mintán megvizsgáld, a témádban van-e érdeklődés az angol nyelvű piacon, vásárolják-e az emberek az online képzéseket.
A korábbi példáinkat követve, nézzük meg, mit tapasztalunk a Udemy-n futás, grillezés és projektmenedzsment témákban.
Találkozik-e ezekben a témákban a piaci kereslet és kínálat?
Vannak-e piaci szereplők, akik erőforrásaikat nem kímélve online képzéseket állítanak elő és visznek piacra a Udemy-n, illetve vannak-e piaci szereplők, akik ezeket a képzéseket megvásárolják?
Udemy – futás
Az alábbi képen egy online képzést láthatsz, amit már 1540, futás iránt érdeklődő vásárolt meg.
Ez alapján
- a témától nem idegen az online képzés
- a vásárlók már több, mint 8 millió forintnak megfelelő eurót fizettek ki ezért a képzésért
Folytatva az elemzést, további futás témájú képzéseket találsz a Udemy-n például az alábbi témakörökben:
- maraton futás
- futás során fellépő gyakori sérülések megelőzése, kezelése
- futás edzés módszerek
- …
Az információ megerősíti, hogy ha futás témában van tapasztalatod és szeretnél személyes márkát, online jelenlétet építeni, mindenképpen érdemes tesztelned, hogy a hazai piacon van-e kereslet online tanfolyamra.
Ha nagyban gondolkodsz, és nem idegen számodra az angol nyelvű közeg, akkor persze akár a nemzetközi piacban is gondolkodhatsz, hiszen a tudásod, tapasztalatod érték, értékesíthető ott is.
Udemy – projektmenedzsment
Ha megvizsgálad a Udemy-n található információkat projektmenedzsment témában még a futásnál is nagyobb piaci aktivitást tapasztalhatsz.
Még több a Udemy képzés és még több a vásárló.
Például az alábbi képen látható agilis projektmenedzsment képzést 95597-en vették meg.
Egy gyors számolás, és máris egy 310 millió forintnak megfelelő eurót megmozgató képzésre bukkantál, és ez csak egy a sok közül, amik a Udemy-n projektmenedzsment témában megtalálhatóak.
Főbb altémák, amik egy rövid áttekintés alapján szembe jönnek:
- különböző projektmenedzsment képesítésekre való felkészítő tanfolyamok
- agilis projektmenedzsment
- projektmenedzsment kezdőknek
Ha a tanfolyamok vásárlói adatait nézed, egészen szédítő mennyiségeket láthatsz.
Van közöttük olyan tanfolyam, amit már több mint 150 ezren vásároltak meg.
Egészen pazar visszajelzés a piactól. Itt bizony van nemzetközi kereslet, érdemes tesztelned a hazai piacot is, ha ebben a témában van tapasztalatod.
Udemy – grillezés
A grillezéshez közvetlenül csak néhány tanfolyam kapcsolódik, de kicsit tágítva a témakört, főzés témában már szélesebb a kínálat.
A vásárlási adatok viszont elég visszafogottak, pár száznál több vásárló nem látható.
Online tanfolyamok tekintetében ebben a témában nem látszik sem nagy piaci kínálat, sem nagy kereslet a Udemy-t elemezve.
Kérdés, hogy más fajta termékeket, más jellegű vállalkozást lehet-e a témában építeni. Ezt további elemzések, piaci tesztelések mutathatják meg.
Milyen megerősítést, ötleteket nyerhetsz a módszerrel?
Az eddigiekben arra használtad a Udemy-t, hogy megvizsgáld,
- vannak-e a témádban online tanfolyamok (kínálati oldal)
- ezeket mennyien vásárolták már meg (keresleti oldal)
- mennyit költöttek a tanfolyamok megvásárlására
Ezzel piackutatási adataid vannak arról, hogy a piac visszaigazolja-e a téma online képzések területen való életképességét.
A továbbiakban érdemes mélyebben megvizsgálnod az egyes tanfolyamok témaköreit, tartalmát, promócióját, mert ezek segítséget adhatnak
- a saját terméked kidolgozásához
- témakörök azonosításához, amikre cikkeket, közösségi média megjelenéseket építve a termékedre irányíthatod az érdeklődőket
- a terméked értékesítési oldalának tartalmához, felépítéséhez
Érdemes akár megvásárolnod a legkeresettebb online képzéseket, hogy pontosan lásd, milyen módon építették fel a tanfolyamokat:
- milyen videókat használnak
- milyen segédleteket adnak a tanulónak
- van-e hozzáférés az oktatóhoz személyes konzultációra
- hogyan ellenőrizheted a tudásodat a tanfolyam elvégzésekor
- …
Ez mind-mind értékes információ lesz, ha úgy döntesz, online tanfolyamokat készítenél a tapasztalatodra építve.
Vegyük végig a fent már vizsgált agilis projektmenedzsment tanfolyam Udemy oldalán található információkat.
Mit fogsz tanulni szekció
A tanfolyam előnyökre fókuszáló leírása, vevő oldalú megközelítéssel.
Figyeld meg, nem az szerepel itt, mit tartalmaz a tanfolyam, hanem, hogy aki elvégzi, annak miért lesz jó, milyen előnyei származnak belőle.
Első olvasásra is lejön belőle, mennyivel nagyobb haszna származik a tanulónak a tanfolyamból, mint amennyit rá kell költenie.
Érdemes a benne szereplő előnyöket felírnod külön index kártyákra. Felhasználhatod a benne szereplő gondolatokat, amikor majd saját termék promóciódat készíted elő és kivitelezed.
Érdemes a benne szereplő, a témához tartozó kifejezéseket felvenned egy táblázatba, és ezekre
- kulcsszó alapú piacelemzést végezni a piackutatásod kiterjesztéseként
- érdeklődőket vonzó tartalmakat készíteni
- tartalmat készíteni a termékeid kidolgozásakor
Érdemes megfigyelned az alábbi felsorolást. A sorok önmagukban megérnek akár egy-egy promóciós blog posztot a tanfolyam promóciója során vagy amikor a potenciális érdeklődők látókörébe szeretnél kerülni.
Mit tartalmaz az online tanfolyam?
Világos leírása annak, mit kap pontosan a tanuló, ha megveszi a tanfolyamot. Nem maradnak kérdőjelek, látja, mire adja ki a pénzét.
Jó példa, hogyan lesz majd érdemes neked is kommunikálnod a tanfolyamaid formai elemeit, tartalmát.
Miért ezt a tanfolyamot válaszd?
A következő szakaszban 15 szempontban, 15 előny formájában érkezik megerősítés, miért érdemes a vevőnek pont ezt a tanfolyamot választania.
Az információ abban segíthet, hogyan tudsz majd előnyöket megfogalmazni az érdeklődőid felé, milyen üzenetek érhetnek célba a témakörödben.
Érdemes akár mindegyiket felírnod egy-egy index kártyára, és eltenned, gyűjtened egy „előnyök” dobozkában.
Szükséged lesz rá az értékesítési oldalon és a promóciós anyagaidban.
Megkülönböztetés más tanfolyamoktól
Újabb nagyon bölcs bekezdés, amiből olyan szempontokat kaphatsz, amik majd neked is segítenek megkülönböztetni a tanfolyamodat más, a piac egyéb szereplőinek a tanfolyamaitól.
Sok-sok olyan szempontot láthatsz, amik
- segítenek benne, hogy a te tanfolyamodat válasszák
- segítenek, hogy a vevő meggyőzze magát és a vásárlás mellett döntsön
- segítenek érték alapú árazást alkalmazni az ár alapú árazás helyett (nem kell árversenybe keveredned, ami rontja a jövedelmezőséget, mert a te tanfolyamod gyakorlatilag összehasonlíthatatlan lesz a piacon lévő egyéb tanfolyamokkal, nem kapja meg bárhol máshol a vevő)
Kinek szól, kinek nem szól a tanfolyam
Óriási segítségedre lesznek az alábbiak, amikor a célcsoportod pontosításán dolgozol.
A pontos célcsoport lézer pontossá teheti a marketing kommunikációt A vevő magára ismerhet, bizonyossá válhat a választásában, megggyőzheti magát, hogy pontosan erre a termékre van szüksége.
Az információ birtokában pontosítsd a célcsoport meghatározásodat.
Mik az agilis projektmenedzsment előnyei
Ebben a szakaszban újabb, a témával kapcsolatos kulcsszavak kerülnek előtérbe, amelyek megvizsgálhatóak, például a Google trends módszerrel, így egyre világosabb kép alakítható ki segítségükkel a piaci keresletről.
Az itteni információkat felhasználhatod a leendő terméked értékesítési oldalánál a vásárlók meggyőzésére.
Felhasználói véleményekből származó információk
A felhasználói véleményeket saját szavaikkal fogalmazzák meg a visszajelzést adó, a tanfolyamot már elvégző, ezért tartalmát jól ismerők.
A véleményikből ezért több fontos információhoz is hozzájuthatsz:
- A használt nyelvezetből olyan szófordulatokat gyűjthetsz ki, amit magadtól, még akkor sem biztosan használnál, ha te magad is jó ismerője vagy a témának. Ezek a fordulatok jól használhatók leendő terméked értékesítési oldalán.
- A véleményekből további, a vevők számára fontos előnyök ismerhetők meg, amik jól használhatók az értékesítési oldaladon.
- A véleményekkel, főleg az egy vagy két csillagosakkal, olyan területek tárhatók fel, amiket hiányolnak a tanfolyamot elvégzők.
A saját termékednél ezeket is felveheted a témakörök közé, ami újabb érdeklődőket győzhet meg, hogy a te termékedet vásárolják meg, ne másokét.
Figyeld a vélemények nyelvezetét és a problémákat, amiket a véleményezők felvetnek. Ezek aranyat érnek a piac megismerésében.
Zárszó
Mint láthattad a Udemy módszer rengeteg fontos és értékes információt ad a piacról az ott található online tanfolyamok elemzésével.
Adatokhoz juthatsz a piaci keresletről, kínálatról, megbecsülve akár az elérhető árbevételnek egy rendkívül fontos szegmensét.
A tanfolyamok Udemy értékesítési oldalának mélyebb elemzése segítségedre lehet további kulcs kifejezések megismeréséhez, amiken aztán folytathatod a már megismert piackutatási módszerek használatával a piac feltárását.
A módszerrel leendő termékedhez, annak értékesítési oldalához és a termék promóciójához is fontos ismeretekhez juthatsz.