Miután a tapasztalatodhoz átfogóan meghatároztad, milyen célcsoport és ajánlat illeszkedne hozzá a legjobban, most a Google trends segítségével ellenőrizheted, vajon a piac ténylegesen, aktívan keresi-e ezt a lehetőséget, van-e igény a tapasztalatodra.
A Google trends-et bármikor könnyen megtalálod, csak Írd be a Google keresőbe.
Tartalom
- Mi a Google trends?
- A Google trends használata
- Mik a kapcsolódó kifejezések?
- A valószínű igény megléte
- Valószínűsíthető piaci igény projekt menedzsment témában
- Google trends információk grillezés témában
- Google trends használatának lépései a vásárlói szándék valószínűségének elemzésében
- Gyakran ismételt kérdések – Google trends
Mi a Google trends?
A Google trends egy olyan Google szolgáltatás, ami a korábbi Google keresési adatokat dolgozza fel, és kimutatásokat készít belőlük.
A Google trends használata
Használatát egy kereső kifejezés megadásával tudod kezdeni.
Írj be egy szót, kifejezést és lássuk, hogy a múltban mennyien keresték, mik voltak a trendek az elmúlt években, és milyen egyéb, ehhez kapcsolódó dolgokat kerestek az emberek.
A Google trends nagyon jó eszköz, hogy a tapasztalatoddal kapcsolatosan olyan adatokat, tényeket ismerj meg, amik megmutathatják, hogy van-e igény a tapasztalatodra és konkrétan milyen igény van rá.
Lássunk most konkrét példákat néhány teljesen különböző területről. Tegyük fel, hogy a tapasztalat-célcsoport-ajánlat elemzésed során a következő három dolgot azonosítottad, amiben van tapasztalatod és kifejezetten szívesen építenél rájuk online vállalkozást, online jelenlétet: a futás, a projekt menedzsment és a grillezés.
A három kifejezés megadásával kezdjük el azonosítani, hogy ezen a három területen az emberek keresnek-e valamit, van-e valamire igényük. Amikor saját elemzésedet végzed, figyelj rá, hogy az országot Magyarországra, az időszakot 2004-most-ra állítsd.
Ha mindhárom témát egyszerre kezded vizsgálni, rögtön látszik, hogy egymáshoz képest mekkora volt irántuk az érdeklődés.
Nagyjából 2006-tól jelentősen többen kerestek futással kapcsolatos információkat. A keresések 2016-ig növekedtek, ott tetőztek, majd csökkenésnek indultak.
Az is megfigyelhető, hogy a futás és a grillezés adatai szezonalitást mutatnak, amit érdemes szem előtt tartamod, amikor majd az online jelenlétedet építed.
Az első összbenyomás után lássuk, hogy a futással kapcsolatban milyenek az adatok.
Egyelőre nem minősítjük, hogy ez jó vagy rossz keresletnek számít, az viszont látszik, hogy van érdeklődés a téma iránt, az emberek keresik a futással kapcsolatos információkat. Ez jó jel.
A következő adat, amit megvizsgálunk a google trendsben, hogy a futással kapcsolatosan mit keresnek az emberek.
Mik a kapcsolódó kifejezések?
Ehhez görgess az oldal aljára, és egy ehhez hasonló táblázatot láthatsz:
A táblázatban egy sor futással kapcsolatos lekérdezés jelenik meg. Megtalálod a növekvő és a legnépszerűbb kifejezéseket, mindkettőből legfeljebb 25-öt.
Amit itt keresünk és vizsgálunk, hogy vannak-e közöttük olyanok, amik vásárlási szándékot, üzleti szempontból értékelhető igényt jelezhetnek. Ami valamilyen probléma jelenlétére utal, arra egy jól felépített ajánlat üzleti lehetőséget kínálhat.
Hogy ténylegesen vételi szándék is van-e mögötte, az ebből az információból önmagában még nem látszik, de megmutathatja az irányokat, ahol a későbbiekben érdemes lesz az igények mögé menni és tesztelni a piac tényleges viselkedését.
A példánál maradva az adatok között vannak konkrét versenyre vonatkozó információ keresések, de vannak olyanok is, amik megoldandó problémára vagy a téma iránti szenvedélyre utalnak.
Van-e mögöttük, ami nem kellemes, megoldandó, vagy éppen olyan, amihez szenvedélyes érzések tartoznak, vagy mások szemében a saját státuszunk, elismertségünk múlhat rajta. Ezek sok esetben mozgatói a tényleges vásárlásoknak. Ilyeneket keresünk.
Például:
- futás edzésterv
- futás kezdőknek
- maraton futás
- futás kalória
- félmaraton
- futás bemelegítés
- futás hatásai
- 5 km futás
- 10 km futás
- futás fogyás
Ha szenvedélyed a futás, és rendelkezel benne megfelelő tapasztalattal, amit másoknak átadhatsz azok olyan potenciális témakörök lehetnek, amikre akár felépíthetsz szakértői márkát, termékeket, szolgáltatásokat.
A valószínű igény megléte
A fenti információ jó jelnek látszik. Ezen a piacon, ebben a témakörben az emberek akár vásárolhatnak is. Ezt majd tovább kell elemezni és tesztelni.
A mostani vizsgálattal azt tudtad feltárni, hogy valószínűleg lehet igény a témában, és ezeknek mik lehetnek fő irányai, amerre indulni érdemes.
Ha a piaci igényről összegyűjtöd ezt az információt a Google trends segítségével, a következő lépésed majd annak vizsgálata lesz, hogy megvizsgáld, hogy ezeken a területeken vannak-e tényleges vásárlók.
Egyelőre maradjunk a jelenlegi témánknál, és nézzük meg a másik két témakört, a projekt menedzsmentet és a grillezést is.
Valószínűsíthető piaci igény projekt menedzsment témában
Az adatok ebben a témában 2004 óta jelentősen csökkenő keresési mennyiségeket mutatnak.
Ha megnézzük a google trends kapcsolódó lekérdezéseket, egyetlen kifejezés jelenik meg a legnépszerűbb kifejezések között:
- projekt
Ez lesz az, amit az itteni adatok alapján majd érdemes lesz más szempontokból is megvizsgálni.
Attól nem kell megijedni, hogy csökkenő a trend. A fenti görbe relatív értékeket mutat.
A 100-as érték az, amikor a legtöbben keresték, mindent ehhez viszonyíthatsz. A tényleges érték ebből nem derül ki. Nem baj, megtudjuk majd máshonnan 🙂
Google trends információk grillezés témában
Ha a grillezés témakört elemezzük, így néz ki a relatív kereséseket ábrázoló grafikon.
Az adatok a téma iránt való egyre nagyobb érdeklődést mutatnak.
A kapcsolódó lekérdezések táblázatnál azonosíthatóak az irányok, ahol jelentős felhasználói információs igény mutatkozik. Ezek jellemzően grill sütőkkel és grill ételekkel kapcsolatosak.
Az első mögött nyilvánvaló a vásárlói szándék.
Google trends használatának lépései a vásárlói szándék valószínűségének elemzésében
- Kereső kifejezés megadása
Adj meg egy vagy több kereső kifejezést
- Keresések trendjének vizsgálata
A grafikonon relatív adatokat, keresési trend irányokat és szezonalitást vizsgálhatsz
- Kapcsolódó lekérdezések vizsgálata – növekvő keresések
Keress vásárlási szándékot mutató, a témádhoz kapcsolódó kereső kifejezéseket, melyek növekvő mennyiségűek.
- Kapcsolódó lekérdezések elemzése – legnépszerűbb keresések
Nézd meg, hogy az időszakban mik voltak a legnépszerűbb kapcsolódó keresések, amik mögött vásárlási szándék látszik
Gyakran ismételt kérdések – Google trends
Állítsd az országot Magyarországra.
Pontos adatokat nem látsz, de relatív adatokat igen. Ha szeretnél konkrétabb mennyiségeket, akkor a megadott kereső kifejezés mellé adj meg egy olyat, aminek például Google Analytics segítségével ismered saját weboldalasról a keresési mennyiségeket. A két görbe egymáshoz viszonyítása jó segítséged ad a tényleges keresésekről.
Igen.
trends.google.com
Relatív adatokat ad különböző országok, területek korábbi, beállítható idő intervallumba eső keresési mennyiségeiről és kapcsolódó lekérdezéseiről, amit felhasználhatsz például a piaci igény meglétének valószínűsítéséhez.
Igen, nem csak az oldalon láthatod az adatokat, hanem le is töltheted CSV formátumba, de akár be is ágyazhatod az információt más oldalakba.
A jelenleg felkapott kereséseket itt tudod megnézni.
KAPCSOLÓDÓ TARTALOM: Egészítsd ki a piackutatási tevékenységedet vásárlói perszóna készítéssel és interjúkkal. Használd hozzá a ChatGPT 4-et.