Google trends – a piaci igény, a kereslet meghatározása
piaci igény meghatározása google trends használatával
Kezdőlap » Google trends – a piaci igény, a kereslet meghatározása

Google trends – a piaci igény, a kereslet meghatározása

Miután a tapasztalatodhoz átfogóan meghatároztad, milyen célcsoport és ajánlat illeszkedne hozzá a legjobban, most a Google trends segítségével ellenőrizheted, vajon a piac ténylegesen, aktívan keresi-e ezt a lehetőséget, van-e igény a tapasztalatodra.

A Google trends-et bármikor könnyen megtalálod, csak Írd be a Google keresőbe.

Mi a Google trends?

A Google trends egy olyan Google szolgáltatás, ami a korábbi Google keresési adatokat dolgozza fel, és kimutatásokat készít belőlük.

A Google trends használata

Használatát egy kereső kifejezés megadásával tudod kezdeni.

Írj be egy szót, kifejezést és lássuk, hogy a múltban mennyien keresték, mik voltak a trendek az elmúlt években, és milyen egyéb, ehhez kapcsolódó dolgokat kerestek az emberek.

A Google trends nagyon jó eszköz, hogy a tapasztalatoddal kapcsolatosan olyan adatokat, tényeket ismerj meg, amik megmutathatják, hogy van-e igény a tapasztalatodra és konkrétan milyen igény van rá.

Lássunk most konkrét példákat néhány teljesen különböző területről. Tegyük fel, hogy a tapasztalat-célcsoport-ajánlat elemzésed során a következő három dolgot azonosítottad, amiben van tapasztalatod és kifejezetten szívesen építenél rájuk online vállalkozást, online jelenlétet: a futás, a projekt menedzsment és a grillezés.

A három kifejezés megadásával kezdjük el azonosítani, hogy ezen a három területen az emberek keresnek-e valamit, van-e valamire igényük. Amikor saját elemzésedet végzed, figyelj rá, hogy az országot Magyarországra, az időszakot 2004-most-ra állítsd.

google trends - adatok a futás, grillezés és projekt menedzsment témákról
Google trends – keresések Magyarországon, 2004 óta a futás, projekt menedzsment és grillezés kifejezésekre

Ha mindhárom témát egyszerre kezded vizsgálni, rögtön látszik, hogy egymáshoz képest mekkora volt irántuk az érdeklődés.

Nagyjából 2006-tól jelentősen többen kerestek futással kapcsolatos információkat. A keresések 2016-ig növekedtek, ott tetőztek, majd csökkenésnek indultak.

Az is megfigyelhető, hogy a futás és a grillezés adatai szezonalitást mutatnak, amit érdemes szem előtt tartamod, amikor majd az online jelenlétedet építed.

Az első összbenyomás után lássuk, hogy a futással kapcsolatban milyenek az adatok.

futás kulcsszó, google trends 2004-most

Egyelőre nem minősítjük, hogy ez jó vagy rossz keresletnek számít, az viszont látszik, hogy van érdeklődés a téma iránt, az emberek keresik a futással kapcsolatos információkat. Ez jó jel.

A következő adat, amit megvizsgálunk a google trendsben, hogy a futással kapcsolatosan mit keresnek az emberek.

Mik a kapcsolódó kifejezések?

Ehhez görgess az oldal aljára, és egy ehhez hasonló táblázatot láthatsz:

futással kapcsolatos lekérdezek a google trendsben
Olyan futáshoz kapcsolódó kifejezések azonosítása a google trends segítségével, amik mögött lehet vásárlási szándék.

A táblázatban egy sor futással kapcsolatos lekérdezés jelenik meg. Megtalálod a növekvő és a legnépszerűbb kifejezéseket, mindkettőből legfeljebb 25-öt.

Amit itt keresünk és vizsgálunk, hogy vannak-e közöttük olyanok, amik vásárlási szándékot, üzleti szempontból értékelhető igényt jelezhetnek. Ami valamilyen probléma jelenlétére utal, arra egy jól felépített ajánlat üzleti lehetőséget kínálhat.

Hogy ténylegesen vételi szándék is van-e mögötte, az ebből az információból önmagában még nem látszik, de megmutathatja az irányokat, ahol a későbbiekben érdemes lesz az igények mögé menni és tesztelni a piac tényleges viselkedését.

A példánál maradva az adatok között vannak konkrét versenyre vonatkozó információ keresések, de vannak olyanok is, amik megoldandó problémára vagy a téma iránti szenvedélyre utalnak.

Van-e mögöttük, ami nem kellemes, megoldandó, vagy éppen olyan, amihez szenvedélyes érzések tartoznak, vagy mások szemében a saját státuszunk, elismertségünk múlhat rajta. Ezek sok esetben mozgatói a tényleges vásárlásoknak. Ilyeneket keresünk.

Például:

  • futás edzésterv
  • futás kezdőknek
  • maraton futás
  • futás kalória
  • félmaraton
  • futás bemelegítés
  • futás hatásai
  • 5 km futás
  • 10 km futás
  • futás fogyás

Ha szenvedélyed a futás, és rendelkezel benne megfelelő tapasztalattal, amit másoknak átadhatsz azok olyan potenciális témakörök lehetnek, amikre akár felépíthetsz szakértői márkát, termékeket, szolgáltatásokat.

A valószínű igény megléte

A fenti információ jó jelnek látszik. Ezen a piacon, ebben a témakörben az emberek akár vásárolhatnak is. Ezt majd tovább kell elemezni és tesztelni.

A mostani vizsgálattal azt tudtad feltárni, hogy valószínűleg lehet igény a témában, és ezeknek mik lehetnek fő irányai, amerre indulni érdemes.

Ha a piaci igényről összegyűjtöd ezt az információt a Google trends segítségével, a következő lépésed majd annak vizsgálata lesz, hogy megvizsgáld, hogy ezeken a területeken vannak-e tényleges vásárlók.

Egyelőre maradjunk a jelenlegi témánknál, és nézzük meg a másik két témakört, a projekt menedzsmentet és a grillezést is.

Valószínűsíthető piaci igény projekt menedzsment témában

Az adatok ebben a témában 2004 óta jelentősen csökkenő keresési mennyiségeket mutatnak.

google trends adatok projekt menedzsment témában
A projekt menedzsment témában csökkenő trend látszik a keresésekben

Ha megnézzük a google trends kapcsolódó lekérdezéseket, egyetlen kifejezés jelenik meg a legnépszerűbb kifejezések között:

  • projekt

Ez lesz az, amit az itteni adatok alapján majd érdemes lesz más szempontokból is megvizsgálni.

Attól nem kell megijedni, hogy csökkenő a trend. A fenti görbe relatív értékeket mutat.

A 100-as érték az, amikor a legtöbben keresték, mindent ehhez viszonyíthatsz. A tényleges érték ebből nem derül ki. Nem baj, megtudjuk majd máshonnan 🙂

Google trends információk grillezés témában

Ha a grillezés témakört elemezzük, így néz ki a relatív kereséseket ábrázoló grafikon.

google trends adatok grillezés témakörben
Grillezés témakörben emelkedő trendet és erős szezonalitást mutatnak a Google trends adatok

Az adatok a téma iránt való egyre nagyobb érdeklődést mutatnak.

A kapcsolódó lekérdezések táblázatnál azonosíthatóak az irányok, ahol jelentős felhasználói információs igény mutatkozik. Ezek jellemzően grill sütőkkel és grill ételekkel kapcsolatosak.

Az első mögött nyilvánvaló a vásárlói szándék.

Google trends használatának lépései a vásárlói szándék valószínűségének elemzésében

  1. Kereső kifejezés megadása

    Adj meg egy vagy több kereső kifejezést

  2. Keresések trendjének vizsgálata

    A grafikonon relatív adatokat, keresési trend irányokat és szezonalitást vizsgálhatsz

  3. Kapcsolódó lekérdezések vizsgálata – növekvő keresések

    Keress vásárlási szándékot mutató, a témádhoz kapcsolódó kereső kifejezéseket, melyek növekvő mennyiségűek.

  4. Kapcsolódó lekérdezések elemzése – legnépszerűbb keresések

    Nézd meg, hogy az időszakban mik voltak a legnépszerűbb kapcsolódó keresések, amik mögött vásárlási szándék látszik

Gyakran ismételt kérdések – Google trends

Hogyan tudom megnézni a Magyarországra vonatkozó Google trends adatokat?

Állítsd az országot Magyarországra.

Pontosak a Google trends adatok?

Pontos adatokat nem látsz, de relatív adatokat igen. Ha szeretnél konkrétabb mennyiségeket, akkor a megadott kereső kifejezés mellé adj meg egy olyat, aminek például Google Analytics segítségével ismered saját weboldalasról a keresési mennyiségeket. A két görbe egymáshoz viszonyítása jó segítséged ad a tényleges keresésekről.

Ingyenes a Google trends használata?

Igen.

Hol találod a Google trends-et?

trends.google.com

Miben segít a Google trends?

Relatív adatokat ad különböző országok, területek korábbi, beállítható idő intervallumba eső keresési mennyiségeiről és kapcsolódó lekérdezéseiről, amit felhasználhatsz például a piaci igény meglétének valószínűsítéséhez.

Letölthetőek a Google trends adatok?

Igen, nem csak az oldalon láthatod az adatokat, hanem le is töltheted CSV formátumba, de akár be is ágyazhatod az információt más oldalakba.

Jelenleg mik a felkapott keresések a Google trends alapján?

A jelenleg felkapott kereséseket itt tudod megnézni.

KAPCSOLÓDÓ TARTALOM: Egészítsd ki a piackutatási tevékenységedet vásárlói perszóna készítéssel és interjúkkal. Használd hozzá a ChatGPT 4-et.

Sipos Ottó