Ha online vállalkozást szeretnél a tapasztalatodra építeni, és előzetes vizsgálatokkal győződnél meg róla, hogy a piacnak tényleg van-e igénye a tapasztalatodra, most megismertetlek egy újabb módszerrel, amit bizonyos témakörökben gyakran hívok segítségül a kereslet megerősítéséhez. Ez a magazin módszer.
Ha egy témában létezik magazin, és itt elsősorban a kézbe fogható, ténylegesen lapozható magazinról beszélek, az többszörös visszajelzést ad a piaci igény, a kereslet meglétéről.
Tartalom
- Miről árulkodik, ha létezik magazin a témában?
- Van-e magazin a témakörödben? Irány az újságos stand!
- Vannak-e hirdetések a magazinban?
- Miről árulkodik a magazin címlapja?
- További altémák, lehetséges réspiacok azonosítása a magazinból
- Kiemelt szereplők azonosítása a magazinból
- Végezz kereszt ellenőrzést a több módszerrel megerősített keresletre
- A magazin módszer lépései piaci kereslet azonosításhoz
Miről árulkodik, ha létezik magazin a témában?
Egyrészt láthatod, hogy van olyan piaci szereplő, a magazin kiadója, aki jövedelmezően jelen tud lenni az adott témakörben. Minél nagyobb múltja van a magazinnak, és minél nagyobb példányszámban adják ki, annál erősebb visszajelzést mutat, hogy van kereslet a témában az információra.
Ha a magazin kiadása nem hoz nyereséget, akkor megszüntetik. Hatványozottan igaz ez a papír alapú magazin kiadásában, ahol a digitálishoz képest jóval nagyobbak a költségek.
Egy aktív, folyamatosan megjelenő magazin normális esetben a jövedelmezőség jele, de még egy veszteséges magazin kiadásnál is visszaigazoltnak tekintheted a témában a kereslet meglétét.
Egy fizetős magazin létezése azt is mutatja, hogy vannak, akik fizetnek érte, hogy a magazinban lévő információt elérjék, vagyis nem csak kereslet van, hanem fizetőképes kereslet is. Ez is jó jel, ha abban a témában szeretnél a tapasztalatod köré saját márkát, jövedelmező online jelenlétet felépíteni.
Van-e magazin a témakörödben? Irány az újságos stand!
Menj egyet sétálni és keress a közeledben egy újságos standot, ahol nyugodt körülmények között meg tudod nézni, hogy létezik-e a témádban fizetős magazin.
Ha igen, vásárold meg, sok-sok értékes információhoz juthatsz belőle.
Otthon, nyugodt körülmények között ülj le a magazinoddal és egy jegyzetfüzettel. Készíts jegyzeteket az alábbiakról.
Vannak-e hirdetések a magazinban?
Talán a legfontosabb szempont, amit először vizsgálj meg, hogy vannak-e hirdetések a magazinban és miket hirdetnek bennük.
Elsősorban információ alapú hirdetéseket szoktam keresni, mint könyvek, DVD-k, képzések, tanácsadások, elemzések, előfizetések …, de ha nyitott vagy fizikai termékekre épülő vállalkozásra, akkor utóbbiakra vonatkozó hirdetések is érdekesek lehetnek számodra.
Ha hirdetnek a magazinban, ráadásul nem csak egy alkalommal, hanem folyamatosan, akkor mögötte piacképes, megtérülő üzleti modellnek kell lennie. Senki nem költi a pénzét hirdetésre, hosszabb távon biztosan nem, ha az nem térül meg.
Jegyezd fel magadnak:
- kik a hirdetők
- mit hirdetnek
- milyen formában hirdetnek
- hogyan szólítják meg az olvasót
- hogyan lehet tőlük vásárolni
- milyen a marketingjük
- …
Külön érdemes figyelned rá, hogy van-e olyan hirdetés a magazinban, ami nem külső hirdető termékére vonatkozik.
Gondolok itt a magazin kiadójának saját kiadású, tematikus különszámaira, képzéseire, konferenciáira, eseményeire. Ha ezeknek van közönsége, akkor ott piaci kereslet is létezik.
Miről árulkodik a magazin címlapja?
A magazin címlapja kiemelt fontosságú.
A címlappal találkozik először a vásárló, ez ragadja meg a figyelmét, ez alapján dönt a vásárlásról és kezd a magazin olvasásába, majd lesz talán később előfizető is.
Nézzük meg példának egy futómagazin előlapját:
A futással foglalkozók közül rögtön felkelti a figyelmét annak, aki
- érdeklődik a terepfutás iránt
- bármilyen okból jelenleg nem futhat
- megfelelő futócipőt szeretne
- számára a futás mellett a megfelelő étkezés is fontos
- a nyári szabadság alatt is fontosnak tartja az edzéseket
Mindjárt öt olyan témakör került elő, amiben a futáshoz kötődő tapasztalatod fontos lehet az embereknek, és majd letesztelheted, hogy fizetnének érte neked vagy sem.
Jegyezd fel az így előkerülő témákat, sőt akár jegyzeteld le szó szerint a címsorokat.
Egy jó magazin szerkesztő nem véletlenszerűen tesz témákat az előlapra, hanem azt vagy korábbi tapasztalat vagy valamilyen felmérés, mérés, visszajelzés, tesztelés, kutatás előzi meg.
Az előlapon olyan témák jelennek meg, amik a témakörben tényleg számítanak, érdeklik az olvasókat, különben a kutya sem venné meg a magazint, borulna a kiadó profit várakozása.
PRO TIPP: menj el a könyvtárba vagy nézd meg online a korábbi lapszámok előlapjait is további témakörökért!
Az itt talált témák hasznosak lesznek akkor is, amikor majd saját termékeket akarsz eladni vagy amikor saját tartalmakat készítesz, hogy az érdekeltségi körödbe vonzzad vele az érdeklődőket.
Nézzünk még egy példát, feltételezve, hogy a gyereknevelésben van tapasztalatod, itt szeretnél személyes márkát, online jelenlétet, online vállalkozást alapítani:
Erről az előlapról a következő témaköröket azonosíthatod:
- korkülönbség kérdése a családtervezésben
- szex a baba születése után
- hogyan érezheti vonzónak magát a nő a babavárás és a baba születése után
- a válás kérdése a terhesség alatt
- bölcsibe szoktatás
- …
Láthatod, hogy itt is rengeteg témakör jött elő, amiben ha van tapasztalatod, létezik hozzá a piaci igény, piaci kereslet is.
Rajtad múlik, hogy kipróbálod, leteszteled-e a lehetőségeket egy jövedelmező online jelenlét érdekében.
Mind olyan téma, ami örökké érdekelni fogja az olvasókat, nem megy sehová, örökké szükség lesz rá és pénzért is átadhatod benne a tudásodat másoknak.
További altémák, lehetséges réspiacok azonosítása a magazinból
A következő, amit érdemes jegyzetelned a magazin átnézése közben, hogy milyen további altémákat, problémákat dolgoznak fel benne.
Nézd meg a tartalomjegyzéket, lapozd végig a magazint, és jegyezz fel minden újabb témakört, amikkel a magazin foglalkozik.
Ennél a pontnál visszatérhetsz a célcsoport-tapasztalat-ajánlat elemzésedhez, és újra gondolhatod, hogy a magazinban szereplő milyen témakörök azok, amiben van tapasztalatod, ezért hiteles tudsz bennük lenni, amikor a személyes márkádat építed, de az első elemzésnél valamiért nem került a figyelmed középpontjába.
Érdemes nem csak nagy témákban gondolkodni, mint például a futás vagy gyereknevelés, hanem olyan szemmel is rájuk nézni, hogy a magazin által feltárt kisebb témakörök mennyi embert érdekelhetnek.
Elég ugyanis akár csak 1000 olyan embert találnod a tapasztalatodhoz, akiket igazán érdekel egy-egy speciális témakör és abban az általad képviselt, megbízható információ, vélemény, márka, és máris sok célodat érheted el a rá felépített kisvállalkozásoddal. Erről még beszélünk részletesebben, később.
Kiemelt szereplők azonosítása a magazinból
Keress interjúkat és hivatkozott, kiemelt embereket a magazinban.
Így rátalálhatsz azokra, akiknek a véleménye jelenleg is fontos vagy hatással lehet az olvasókra, akiknek a tapasztalata, véleménye érték számukra.
Mivel közéjük szeretnél majd te is tartozni, egyébként is fontos, hogy tudj róluk.
Ez az információ értékes lesz akkor is, amikor majd arra keresed a megoldásokat, hogyan kerülhetsz azoknak az embereknek a látókörébe, akik az interjúban szereplő vagy kiemelt embereket követik az interneten.
Végezz kereszt ellenőrzést a több módszerrel megerősített keresletre
Amikor elkészültél a fentiekkel, vedd elő a korábbi jegyzeteidet, amit például a Google trends módszer alkalmazása során készítettél a piaci igény, piaci kereslet azonosítására.
Nézd meg a magazinban talált altémákat, hirdetett termékeket és a Google trends-szel talált kapcsolódó kereséseket.
Ha azonnal találsz közös elemeket, akkor máris több oldalról sikerült megerősítened a piaci keresletet, igényt, és ezekkel a témákkal kezdeni majd a saját elképzeléseid tesztelését.
A magazin módszerrel feltárt témaköröket viszont ellenőrizheted a Google trends-szel is.
Ellenőrizd a keresettségüket, trendjeiket, a kapcsolódó kereséseket. Bővítsd tovább a piackutatási adataidat, a tudásodat a piaci keresletről.
A magazin módszer lépései piaci kereslet azonosításhoz
- Magazin(ok) beszerzése
Menj el egy újságos standhoz, és vedd meg a tapasztalatodhoz illeszkedő magazinokat.
- Hirdetések elemzése
Kik hirdetnek, mit és hogyan a magazinban? A kiadó milyen saját termékeket népszerűsít?
- Címlap elemzése
Mi az, ami biztosan érdekli, bevonzza az olvasókat?
- Altémák, tematikus szegmensek felkutatása
Egy magazin akár lehetséges témakörök százait mutathatja meg neked saját termékek fejlesztéséhez, lehetséges vevők eléréséhez.
- Kiemelt szereplők azonosítása
Ők azok, akiknek a tapasztalatát, véleményét jelenleg is fontosnak tartja leendő közönséget. Ismerd őket, tudd, hogy kiknek a tevékenységét érdemes tovább elemezned, amikor a saját személyes márkádat építed.
- Adatok kereszt ellenőrzése
Vizsgáld meg a több kereslet ellenőrzési, piackutatási módszerrel feltárt adatokat, mi az, amit több módszer is megerősít.
KAPCSOLÓDÓ TARTALOM: Egészítsd ki a piackutatási tevékenységedet vásárlói perszóna készítéssel és interjúkkal. Használd hozzá a ChatGPT 4-et.